εδώ
Βασικός
στόχος της ενότητας είναι οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν χρήσιμες βασικές
γνώσεις για την ελληνική γλώσσα, απαλλαγμένες από μύθους και στερεότυπα, καθώς
ο έγκυρος λόγος των εισηγητών αποτελεί εγγύηση για το περιεχόμενο των
εισηγήσεων για τη γλώσσα μας, ένα θέμα πάντα επίκαιρο.
Στο πλαίσιο της ιστορικής γλωσσολογίας
εξετάζονται ζητήματα ιδοευρωπαϊκής γλωσσολογίας (εισήγηση 1), θέματα που
αφορούν την ετυμολογία (εισήγηση 2), τη γλωσσική αλλαγή με κύριο παράδειγμα την
αλλαγή των εγκλίσεων (εισήγηση 3) αλλά και την αλλαγή στο λεξιλόγιο με τη μορφή
νεολογισμών (εισήγηση 7).
Στη συνέχεια εξετάζονται γλωσσικά θέματα υπό το
πρίσμα δύο διακλαδικών εκδοχών της γλωσσολογίας και ειδικότερα της
ψυχογλωσσολογίας και της κοινωνιογλωσσολογίας.Σε
σχέση με την ψυχογλωσσολογία, έμφαση θα δοθεί στη σχέση γλώσσας και εγκεφάλου (εισήγηση
4
), στις γλωσσικές διαταραχές (εισήγηση 5), καθώς και
στη σχέση συναισθήματος και αποτύπωσής του στη γλώσσα (εισήγηση 6), ενώ σε
σχέση με την κοινωνιογλωσσολογία έμφαση θα δοθεί στη διγλωσσία γενικά (εισήγηση
8) και ειδικά στην ελληνόφωνη διασπορά (εισήγηση 9) καθώς και στην
κοινωνιογλωσσική ποικιλότητα (εισήγηση 10).
Τέλος
στο πλαίσιο της θεωρητικής γλωσσολογίας
εξετάζονται ορισμένα δομικά στοιχεία της νέας ελληνικής (μορφολογία) (εισήγηση
11) και στο πλαίσιο της υπολογιστικής γλωσσολογίας παρουσιάζονται τα οφέλη που
προκύπτουν από τη χρήση των σωμάτων κειμένων στην περιγραφή, ερμηνεία και διδασκαλία
της νέας ελληνικής (εισήγηση 12).
α/α
|
Ημερομηνία
|
Ομιλητής-ομιλήτρια
|
Θέμα
|
1
|
5/11/2014
|
Γιώργος
Γιαννάκης
καθ.
Α.Π.Θ.
|
Η ποιητική
παράδοση των
Ινδοευρωπαίων
|
2
|
12/11/2014
|
Γιώργος
Γιαννάκης
καθ.
Α.Π.Θ.
|
Η
ετυμολογία στη θεωρία και στην πράξη
|
3
|
19/11/2014
|
Κατερίνα
Χατζοπούλου
δρ.
γλωσσολογίας
|
Εκφάνσεις
της γλωσσικής αλλαγής: πού πήγαν οι εγκλίσεις της αρχαίας
ελληνικής
γλώσσας;
|
4
|
26/11/2014
|
Μαρία
Ζαφρανά
ομ. καθ.
Α.Π.Θ.
|
Εγκέφαλος
και γλώσσα: Νευρωνική οργάνωση του
εγκεφάλου και «περίοδος ειδικής ευαισθησίας» για την κατάκτηση της γλώσσας,
μητρικής και ξένης
|
5
|
3/12/2014
|
Σταυρούλα
Σταυρακάκη
επ. καθ.
Α.Π.Θ.
|
Ειδική
Γλωσσική Διαταραχή: Μια νευροαναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή
|
6
|
10/12/2014
|
Μαρία
Θεοδωροπούλου
επ. καθ.
Α.Π.Θ.
|
Γλώσσα και
συναίσθημα
|
7
|
17/12/2014
|
Άννα
Αναστασιάδη-Συμεωνίδη
ομ. καθ.
Α.Π.Θ.
|
Οι
νεολογισμοί: ευχή ή κατάρα για την ελληνική
γλώσσα;
|
8
|
7/1/2015
|
Δέσποινα
Παπαδοπούλου
επ. καθ.
Α.Π.Θ.
|
Μεγαλώνοντας με δύο γλώσσες:
προνόμια και προκλήσεις
|
9
|
14/1/2015
|
Ρούλα
Τσοκαλίδου
αν. καθ.
Α.Π.Θ.
|
Η ελληνική γλώσσα στην επαφή της
με τις άλλες γλώσσες. Παραδείγματα από την ελληνόφωνη διασπορά
|
10
|
21/1/2015
|
Μαριάνθη
Τσιλιπάκου
ομ. καθ.
Α.Π.Θ.
|
Κοινωνιογλωσσική ποικιλότητα: άτομο &
κοινότητα
|
11
|
28/1/2015
|
Άννα
Αναστασιάδη-Συμεωνίδη
ομ. καθ.
Α.Π.Θ.
|
Κατασκευαστικά στοιχεία της νέας ελληνικής
|
12
|
4/2/2015
|
Αλέξανδρος
Τάντος
λέκτορας
Α.Π.Θ.
|
Σώματα Κειμένων για την ελληνική
γλώσσα
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου